יום שלישי, 9 ביולי 2013

היי חבר... רוצה לקנות חבר?

למי שאינו מכיר, הכותרת שאולה מהמשפט "היי חבר... רוצה לקנות אויר?" מרחוב סומסום. מעבר לדמיון בין שני המשפטים גם ההשוואה בין המילה "חבר" ל"אוויר", בהקשר למאמר זה, די קרובה. אני מדבר על התופעה, שאיני מבין מדוע עדיין אנשים מתפתים להבטחות השונות הגלומות בה, של קניית לייקים לעמוד הפייסבוק העסקי.

כששמעתי משמוליק (ממחלקת הפרסום בפרומו), שעסקים עדיין רצים לקנות לייקים, שאלתי אותו "מה הם משיגים מזה?", חשבתי אולי הם מקבלים קרדיט טוב במנוע החיפוש גוגל, אך אמר לי שמוליק שגוגל כבר יודע לזהות עמודי פייסבוק עם לייקים קנויים ולא נותן להם ערך קידומי.
אם כך, באמת לא נותר שום ערך במוצר מחתרתי זה.



קצת היסטוריה

בעבר, כשכל נושא העמודים העסקיים בפייסבוק נכנס חזק לאסטרטגיה השיווקית, היתה מעין תחרות סמויה בין עסקים – "למי יש יותר לייקים". כל האמצעים להבאת לייקים היו כשרים. החל מלייקים רלוונטים שהצטרפו לעמוד עקב עניין ספציפי במוצר או שירותי החברה, דרך תחרויות והגרלות נושאי פרסים שמשכו תנועה גדולה של לייקים, אשר לאו דווקא התעניינו במוצר או בחברה המשיקה את התחרות, ועד לקניית לייקים אמיתיים או פיקטיביים.

התוצאה של תחרות זו היתה – עמודים עסקיים עם אלפי ועשרות אלפי לייקים, שבפועל כמות מאוד מעטה מהם לקחו חלק בפעילות העמוד העסקי ונחשפו בפועל למסריו השיווקיים.

ישנו מדד מצוין שמראה את הפעילות החברתית האמתית שעמוד פייסבוק מצליח לייצר והוא נקרא "מדברים על זה" (People Talking About This). מדד זה סופר אחת משלוש הפעולות שאוהד יכול לעשות בעמוד עסקי – "אהבתי" (Like), "שיתוף" (Share) או "הגב" (Comment).

בדרך כלל, מנהלי עמודים רואים זאת במעין גרף המציין סטט' שבועית של כמה אנשים "מדברים על זה" בעמוד העסקי שלו. המדד הישן של "הגעה" (Reach) כבר אינו מהווה מדד לפעילות חברתית למרות שקו הגרף שלו יכול להיראות מאוד מרשים. הסיבה היא שגם אם הצלחנו באמת "להגיע" להרבה אנשים,  לא אומר שהצלחנו לגרום להם להבחין בנו או במסרים שלנו.
לכן הסטטיסטיקה שאנחנו מחפשים היא "מדברים על זה".

איך זה קשור ללייקים קנויים?

די ידוע היום שבכדי לגרום לעניין אצל אוהדים, אין להעלות פוסטים שהם נטו פרסומת. פוסטים אלו זוכים להתעלמות מוחלטת. עלינו לגרום לאנשים להבחין בנו כעסק דרך יצירת איזון בין פוסטים "בידוריים" לבין פוסטים "שיווקיים" הבאים לידי ביטוי בדרכים יצירתיות.

לייקים קנויים הם קבוצה של אנשים אמיתיים (במקרה הטוב) ללא כל מכנה משותף או פילוח שיווקי שלפתע נעמדו מולנו ומחכים לשמוע מה יש לנו לומר.

הם לא התעניינו בעסק שלנו, יש להם מעט מאוד זמן להקשיב (אם בכלל) ומעט מאוד סבלנות לקבלת מסרים שיווקיים, גם אם הם מובאים ביצירתיות. הם כן עשויים להגיב למסרים "בידוריים", אך רק אם העסק שלנו עוסק בתחום הבידור אנו נקבל מזה תועלת שיווקית.

בסופו של של יום, אולי יהיה לך מספר מרשים של כמות לייקים, אך עמוד הפייסבוק לא ישרת את מטרותיו השיווקיות ויגזול זמן ומשאבים.

בהמשך, 2 דוגמאות של גרפים מתוך עמודים עסקיים. הפעילות החברתית של שני העמודים העסקיים תקינה מבחינת פוסטים וזהה מבחינה כמותית פחות או יותר.

גרף זה הוא של עסק שלא רכש לייקים, אלא צבר אותם מתוך הפעילות של העמוד. כמות הלייקים שלו נמוכה וממוצע "מדברים על זה" עומד על 70 בשבוע.



גרף זה הוא של עסק שרכש לייקים. כמות הלייקים שלו נראית מרשימה יותר אך ממוצע "מדברים על זה" עומד רק על 4 וזה גם מה שיוצר גרף אקראי.
מסקנה 
לקנות לייקים זה כמו לקנות אויר. עדיף שהכסף יושקע בהגעה דרך הפייסבוק לקהל המטרה הרלוונטי וליצור אצלו את הרצון לעקוב אחרינו באמצעות קמפיין ממומן וקידום פוסטים רלוונטיים. גם אם קצב הגידול יהיה איטי יותר, אנחנו נקבל לייק (אוהד) אמיתי ורלוונטי שעשוי להפוך ללקוח או לקדם אותנו פה לאוזן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה